Kitap Tanıtımı |
Pan-İslâm hakkındaki bu çalışma, bir din politikası (religiopolitics) çalışması olarak çok ayrıntılı değildir; daha ziyade, aynı anda İslâm birliği için hem ideolojiyi hem de hareketi anlamaya çalışacaktır. Bazı pan-ideolojiler ve hareketler35 ortak bir coğrafî bağlantıya sahipken, bazıları da dilsel ve etnik bir bağlantıya sahiptir. Pan-İslâm bu hareketlerin en önemlisidir, çünkü ortak bir dinî görüşe dayanır. Onun şansı, zamanın ve mekânın ötesinde algılanması ve aynı zamanda, amaçlarını gerçekleştirmedeki başarısızlığını açıklamak ve gelecekteki durumunu tahmin etmek için karşılaştırmalı bir yapıya sahip olduğunun düşünülmesidir.
Pan-İslâm hakkında geniş bir literatür olmasına rağmen, kesin bir sonuca ulaşmaktan hayli uzaktırlar. Bu çalışmaların çoğu eskimiş tartışmaları yeniden sunarlar ve dar bir bakışa sahiptirler.
Bu çalışma is doğrudan Pan-İslâm üzerine odaklanır ve son yüzyılda Fastan Türkiyeye ve Hindistana uzanna bir alanda onun ideolojilerini ve aktivitelerini analiz etmeye ve tanımlamaya çalışır. Hedeflerinden biri de, pan-İslham üzerindeetkili olan bu fenomenleri aydınlatmak ve modern yaşam koşullarında dinî ve politik kurumalı hesaba katarak Pan-İslâm ile İslâmI birbiriyle yarışır bir şekilde bağlantıya sokmaktır. Pan-İslâmın mobilizasyon düzeyi aynı zamanda da tarz ve kavramları, ne kadar dinî yada politik olduğunu belirlerler. Bölümler sırasıyla, Pan-İslamI Abdülhamid ve Genç türkler dönemlerinde, daha sonra Çarlık rusyası hâkimiyetindeki Orta asyada ve Hindistan YarımadasıAnda ele alır ve son olarak da savaş dönemindeki ve II. Dünya Savaşı sonrasındaki tartışmalarla sonuçlandırarak karşılaştırmalı bir bakış vermeye çalışır. Eklerde ise bazı önemli dökümanlar eyr almaktadır. |