Kitap Tanıtımı |
Dünya dinleri arasında en genç olmakla birlikte mensup sayısı ve etkisi bakımından en büyük ikinci din olan İslam, doğduğu 7. yüzyıldan itibaren dünyayı yeniden şekillendirdi ve değiştirdi. Çok sayıda kültürel ve sanatsal ifade, birlik içinde farklılıkları koruyarak, ortak bir dinin, İslam´ın şemsiyesi altında birleşmiştir.
İslam´ın ilk yıllardaki hızlı yayılması, farklı kültürel formların ve geleneklerin kabulünü ve bütünleşmesini hiçbir yerde görülmeyecek ölçüde cesaretlendirdi. On ikinci yüzyılda, İslam´ın doğal etki alanları olan Ortadoğu, Kuzey Afrika, İspanya, İran ve Anadolu´ya, daha sonraları Orta Asya, Hindistan anakarası ve nihayet Güneydoğu Asya eklendi.
Bu kitap Müslüman bölgelerin ve hanedanlıkların tarihsel gelişim seyrini izliyor ve İslamiyet´in doğumundan günümüze, sanatsal ifadesinin geçirdiği büyük değişiklikleri gözler önüne seriyor. Dini yapılarda yerleşim düzeni ya da minare gibi temel mimari unsurların farklı biçimlerini ve bölgesel yapı geleneklerinin bağımsızlığını ele alıyor. Bina ya da eşya dekorasyonları ve İslam sanatının en karakteristik unsurları olan süslemelerin sınırsız yaratıcılığının izlerini sergiliyor.
Özbekistan´daki yenilikçi tuğla ve çini süslemeleri, İspanya ve Magrip´teki eşsiz geometrik süslemeler yanında İran ve Hindistan´daki parlak, doğalcı arabesk ifade biçimleri ve nihayet Osmanlıların kendi coğrafyalarında oluşturduğu sentez, İslamiyet´in zenginliği ve güzelliklerini ortaya koymaktadır. Bu itici kuvvet, bütün İslam kültürleri tarafından üretilen renkli ve göz kamaştırıcı kitap süsleri ve hat sanatının, büyüleyici halı desenlerinin, muhteşem metal işlerinin, çini ve mücevherat işleme sanatlarının da esin kaynağıdır.
İslam Sanatı ve Mimarisi kitabı İslamiyet´in yayılmasını ve değişik kültürel değerlere sahip Müslüman Hanedanlıkları tarihsel gelişim seyri içinde izleyerek, başlangıçtan günümüze İslam sanatı ve mimarisinin yaratıcılığını ve zenginliğini sergilemektedir.
İslamiyet çok çeşitli sanatsal ve kültürel üslupları, büyük farklılıklar göstermelerine rağmen ortak bir anlayış temelinde birbirine bağlamıştır; bu çeşitlilik Suriye Emevilerinden, Endülüs, Magrip, Orta Asya ve Hindistan´a, Osmanlı İmparatorluğu´ndan modern ve çağdaş sanat biçimlerine kadar karşılaştırmalı olarak ele alınmaktadır.
İslam Sanatı ve Mimarisi kitabının her bölümü konunun uzmanı 22 yazar tarafından kalem alınmış ve 1000´den fazla görsel içermektedir.
İÇİNDEKİLER:
Dünya Dini ve Kültürel Güç Olarak İslam-İslam Dünyasında Sanat ve Kültür-Cami -İslam´da Bilim -
Suriye ve Filistin: Emevi Halifeliği - Irak, İran ve Mısır: Abbasiler - İslam Süsleme Sanatı
Tunus ve Mısır: Aglebiler ve Fatımiler -Aglebiler-Fatımiler-Sicilya ve Güney İtalya´daki Fatımi Etkileri -Suriye, Filistin ve Mısır: Eyyubiler, Memlûklar ve Haçlılar -Akdeniz: Doğu ve Batı Arasındaki Köprü -İspanya ve Fas-Endülüs Emevileri-Murabıtlar ve Muvvahidler-Gırnata Nasrileri-Elhamra Sarayı -Fas´tan Tunus´a Magrip -Ticaret ve Ticaret Yolları-Doğu´nun İlk İmparatorlukları: Gazneliler ve Guriler - Orta Asya ve Anadolu: Büyük Selçuklular, Anadolu Selçukluları ve Harezmşahlar-Büyük Selçuklular ve Harezmşahlar-Anadolu Selçukluları-Büyük Selçuklularda Bezeme Sanatları -Anadolu Selçuklularında Bezeme Sanatları -Müslüman Moğollar: Moğol İstilalarından İlhanlılara -Orta Asya: Timurlular, Şeybaniler ve Hanlıklar-Timurlular
Kitap Bezeme Sanatı Mukkadima Ashrafi Şeybaniler ve Hanlıklar-Mimari Bezeme Olarak Çini -
Hint Alt-Kıtası: Delhi Sultanlığı´ndan Babürlü İmparatorluğu´na -Cennetin Bir Yansıması Olarak Bahçe -İran: Safeviler ve Kaçarlar-İslam Halıları -Osmanlı İmparatorluğu-İslam Hat Sanatı -Modern Çağda İslam |