Kitap Tanıtımı |
"Uzakdoğu uygarlığında 'şiddet' fikri çok farklıdır; 'doğrudan
eylem' dışlanır 'dolaylı eylem' övülür. En iyi tahsildar Çin'de
en iyi vergi toplayan değil, vergi toplarken en az can yakandır;
en iyi komutan en iyi savaşan değil, döneminde pek mesele
çıkmayacak kadar talihli olandır... Bu Batı'nın erdem
sorunsalıyla karşıt bir durum: Aristo'da erdem kendi alanında
başarıyla ölçülürdü ama başarı tanımlanmış bulunan işini iyi
yapmaktı... Doğrudan eylem; Batı uygarlıklarında kuru tarım,
topyekûn hasat; dolaylı eylem, Çin tarımı, entansif; musonları
bekler, tek tek bütün pirinç saplarıyla ve taneleriyle uğraşır...
Batı tıbbı; kesme, dikme ve delme; Çin tıbbı, uzaktan, yakma
ve akupunktur... Batı'da kürek, Uzakdoğu'da yelken... Batı'da
sürü-kitle çobanlığı, Uzakdoğu'da çobanlık yok "daha doğrusu
manda çobanı çocuklar" genellikle sürünün kaplan tarafından
kapılmalarını engeller..."
Ulus Baker "Yazı"sını, akışları, kazaları, olayları biriktiren,
gösteren, kaydeden bir "Dolaylı Eylem" makinesi olarak kuruyor: "Yazmak iletişim kurmak değil direnmektir." Aralıklı ve süreksiz figürlerin makinemsi düzenekleriyle kesilen sürekli içerik ve ifade akışları sistemi olarak yazı... F-Tipi'nden, ölüm oruçlarına, 11 Eylül'den muhafazakârlığa, dilin totaliterliğinden aileye yazı makinesini çalıştırıyor.
"Dolaylı Eylem", üç bölümden oluşuyor: Eylem Felsefesi [Akışlar], Arıza Felsefesi [Kazalar], Olay Felsefesi [Olaylar]. |