Sinecine Sayı 2013/1
ISBN 9771309583044
Yayınevi Dipnot
Yazarlar Kolektif (author)
Kitap Tanıtımı sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi'nin 2013/1 sayısı, farklı konuları içeren yazılardan oluşuyor. sinemanın yalnızca filmsel metinlerden oluşmadığını, izleyici, endüstri, teknoloji ile ilişki içinde üretilen daha geniş bir olgu olduğunu ve tam da bu nedenle sosyal bilimler ve insan bilimleri içinde incelenmesi gerektiğini net biçimde ortaya koyuyor. Bu sayımızın kapağında yer alan Vizontele Tuuba (Yılmaz Erdoğan, 2004) filmine ait kare, sinecine'nin bu derdinin görsel karşılığı olarak da okunabilir. Hem Vizontele hem de Vizontele Tuuba, televizyon ve seyir deneyimi aracılığı ile geçmişle ve anımsama eylemiyle bağ kuruyor. Bu sayının yazıları ise, seyir deneyimini etraflıca tartışmaya açıyor. Bu yazılardan ilki Fatma Türkkol'a ait, 'Türkiye Kameralarıyla Kabul ve Ret: Mazlum Türk Kıbrıslı Türk' başlıklı makalesi. Türkkol, makalesinde, 1964-2009 yılları arasında dolaşıma giren beşi sinema filmi, beşi de televizyon dizisi toplam on yapıtı inceleyerek, bu filmlerde Kıbrıslı Türklerin, 'mazlum soydaş'tan zaman içinde nankör ve çıkarlarına düşkün insanlara dönüştüğünü, Yunanistan ve tarihsel hatırlatmalarla yalnızca Türkiye'nin kayıplarına odaklanıldığının izlenebildiğini vurguluyor. Yazar, bu filmlerde, Kıbrıs'ın ve Kıbrıslı Türklerin değil, gerçekte Türkiyelilerin anlatıldığını belirtiyor. Filmlerle başlayan yolculuğumuzda ikinci uğrağımız, izleyici deneyimleri. 'Sinemada Sosyal Etkileşim Arayışları' başlıklı makalesinde Tonguç İbrahim Sezen, sinemada sosyal anlamda aktif (etkin) seyirci arayışındaki yaklaşımları tarihsel bir süreçte inceleyerek, günümüz medya ekolojisi içerisinde dijital teknoloji ve özellikle de sosyal medya uygulamaları ile desteklenen yapımları, geçmişteki benzer örneklerle karşılaştırıyor. Makale, sinemanın, değişen teknoloji ile ilişkisi ve medyada konumlanışı itibariyle dikkate değer bir çalışma. Yazar, günümüzde sinemanın ve dijital medyanın, kurmaca içerik ekseninde sosyal bir deneyim oluşturacak biçimde nasıl harmanlandığını anlatırken, etkileşimsel sinemanın tarihçesini de aktarıyor. Sezen, bu süreçte sinema ve yeni medya alanının kesişmelerine işaret ediyor ve günümüz dünyasında sinemanın, film yapma ve izleme pratiklerinin değiştiğini vurguluyor.İçindekiler Hasan Akbulut'un Sunuşu9-37 Türk Filmlerinde Kıbrıs ve Kıbrıslı TürklerTürkiye Kameralarıyla Kabul ve Ret: MazlumTürk-Kıbrıslı Türk/Fatma Türkkol39-64 Sinemada Sosyal Etkileşim Arayışları/Tonguç İbrahim Sezen65-84 Demolition Movies: The Urban Poor on the Margins of Their Story/Özgür Avcı85-115 Multipleks Sinema Salonları ve Türkiye ÖrneğindeSinema Sektöründe Değişen Güç Dengeleri/Selin Tüzün117-139 Çağdaş Fransız Kadın Sineması (Var mıdır?)/Yelda Başaran Usupbeyli141-173 Sinema Araştırmalarının Özü ve Gelişimi/Dudley AndrewDeğini175-181 Yeraltı'nı Nietzsche'den Okumak/Ö. Nilay Erbalaban Gürbüzsinecine Kitaplığı183-186 Filmozofi: Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto/Sinem Aydınlı187-190 Yeni Kitaplar/ Aslı GönSayfa Sayısı: 195Baskı Yılı: 2013Dili: TürkçeYayınevi: Dipnot)