Kitap Tanıtımı |
Proje Koordinatörü: Zeynep Kızıltan
Katalog Tasarımı: Işıl Ünal Oya Çiftçi Pattu
Bundan yüz yıl önce, Müze-i Hümayun zengin koleksiyonlarını hakkıyla belgeleyen mükemmel bir kataloğa kavuşmuştu. 1860 sayfada toplam 1413 eseri ayrıntılı bir şekilde tasvir eden bu eseri Fransız arkeolog Gustave Mendel yaratmıştı. Neredeyse on sene müzeye hizmet etmiş olan Mendel'in bu şaheseri bugün bile güncelliğini kaybetmemiş olan eşsiz bir çalışmadır.
Dumont (1868), Goold (1871), Reinach (1882) ve Joubin'in (1893) kataloglarını gölgede bırakan Mendel'in kataloğunun farkı, çok daha kapsamlı ve ayrıntılı olmasının ötesinde, sistematik bir şekilde resim kullanmış olmasıdır. Neredeyse her eser için verilmiş olan ayrıntılı çizimler ise Sebah & Joaillier stüdyosunun çekimlerine dayanarak Georges Payraud tarafından gerçekleştirilmiştir. Müzenin belleğini oluşturan en önemli araçlardan biri olan bu kataloğun hikâyesini anlatmak için basit bir sergi kurgusu seçilmiştir: On adet eser, cam negatifleriyle fotoğrafları, fotoğraftan elde edilen çizimleri ve katalogdaki yazılı tanımları. Bunlara ilaveten gerek eserlerin bazılarının diğer kaynaklardaki yansımaları, gerekse eserlerin fotoğraflanması ve kataloğun hazırlanmasına ilişkin özgün belge ve bilgiler de ziyaretçilere sunulmaktadır.
Bu sergi, arkeoloji, müzecilik ve fotoğrafın kesiştiği bir noktada öncülük etmiş birkaç insanın katkı ve gayretlerini saygıyla anmanın da bir fırsatıdır: Gustave Mendel, Pascal Sebah, Polycarpe Joaillier, Jean Sebah, Georges Payraud, Osman Hamdi Bey, Halil Edhem Bey
- - - - - - -
A century ago, the Imperial Museum could finally boast a remarkable catalogue that truly reflected the wealth of its collections. With 1,413 entries over 1,860 pages, this was the work of the French archaeologist Gustave Mendel, who was employed at the museum for almost a decade. This unique catalogue, Mendels major work, still stands largely unchallenged today.
Apart from its extraordinary scope and detail, what makes Mendels catalogue far superior to those of his predecessors Dumont (1868), Goold (1871), Reinach (1882) and Joubin (1893), is that it systematically used images. Almost every object was illustrated with detailed drawings by Georges Payraud, based on photographs taken by the Sebah & Joaillier studio.
This catalogue is one of the main instruments forming the institutions memory; to tell its story, this exhibit follows a simple script: ten objects, their glass plate negatives and prints, the drawings based on these photographs, and their catalogue entries. An additional selection of documents and publications relating to the objects and to the photographing and cataloguing processes provide a complement of information. This exhibit is also an occasion to pay tribute to a number of individuals whose pioneering efforts and contributions stand at the crossroads of archaeology, museology, and photography: Gustave Mendel, Pascal Sebah, Polycarpe Joaillier, Jean Sebah, Georges Payraud, Osman Hamdi Bey, Halil Edhem Bey |