Aşık Bahattin Yıldızoğlu ve Şiir Dünyası; Hayatı ve Eserleri Üzerine İnceleme
ISBN 9786059474108
Yayınevi Fenomen Yayıncılık
Yazarlar Adem Balkaya (author)
Kitap Tanıtımı Bu amaçla çalışmada Kars'ın son dönemde yetiştirdiği önemli simalardan biri olan Âşık Bahattin Yıldızoğlu üzerine monografik bir deneme yapılmıştır. Ancak sıradan bir Hayatı-Sanatı-Eserleri çalışması yerine bu denemede şiirlerin şekil ve içerikleri daha ayrıntılı irdelenmiş ve üretim bağlamında neden oluştukları da ayrıca ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Çalışma giriş ve dört ayrı bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde Âşık Bahattin Yıldızoğlu'nun biyografisi ayrıntılı olarak âşığın kendi anlatımı ve verdiği bilgilerden hareketle yazıya aktarılmıştır. Hayatı, âşıklığa başlaması ve gelenek içerisinde yetişmesi bu bölümde verilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde şiirlerin yapısal özellikleri üzerinde durulmuş hangi şiir türlerinde örnekler verdiği, bu örneklerin yapı ve üslupları ayrıntılı olarak işlenmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde şiirlerin içerik özellikleri ele alınmış ve konu genel başlığı altında din, ibadet, dinle ilgili mefhumlar, toplum, kişilikler, insan, tabiat gibi alt başlıklar açılarak şiirlerinde geçen unsurlar tespit edilmiştir. Dördüncü bölümde ise şiirlerin üretim bağlamı yazıya aktarılmıştır. Her şiirin ayrı ayrı neden ve nerede ortaya çıktığı veya kim için söylendiği âşığın kendi ifadeleri ile aktarılmıştır. Bazı şiirlerin oldukça uzun anlatıları mevcuttur. Kısa hikayeler şeklindeki bu anlatılar da bizzat aşığın diliyle yazıya aktarılmıştır. Şiirler veya anlatılar yazıya aktarılırken yerel ağız özelliklerine çok fazla dokunulmamıştır. Zira bazen sözcüklerin yerel telaffuzları ile sözcüğün İstanbul ağzındaki kullanımı arasında hece farkı doğabilmekte yapılacak müdahale ile hecenin eksilmesi veya artması söz konusu olabilmektedir. Başka bir husus da sözcüğün yerel ağızla kullanımıyla kafiyelenmesidir. Sözcüğe müdahale edildiğinde ses benzerliği ortadan kalkmaktadır. Şiirler âşığın beş farklı defterinden elektronik ortama aktarılmıştır. Bu aktarma yapıldıktan sonra her bir şiir âşığa yeniden okunmuş ve yanlışlıklar veya eksiklikler âşık tarafından düzeltilmiştir.