119 Makamlı Fihrist-i Makamat
ISBN 9789759152420
Yayınevi Nota Yayıncılık
Yazarlar Ahmet Avni Konuk (author)
Kitap Tanıtımı Ahmet Avni Konuk'un bu ölümsüz eserini ilk kez kitap olarak yayinlamaktan mutluluk duyuyoruz. Selanikli Esad Dede'den tasavvuf, Zekai Dede'den musiki mesk eden Ahmet Avni konuk'un, güftelerini de irticalen kendisinin yazip besteledigi ve ögrencisi Haci Emin Dede tarafindan hamparsum notasiyla kagida dökülen bu eseri ilk kez günümüz nota sistemiyle kitap olarak yayinlaniyor. Fihrist-i Makamat gerçekte musiki severlerin yabancısı olduğu bir eser değildir: Biraz ayrıntıya girmiş hemen tüm nazariyat kitaplarında bu eserden birkaç küpenin notasına rastlanır. Çünkü eski kaynaklarda adı geçen, dolayısıyla zamanında terkip edildiği ve kullanıldığı kesin olan öyle makamlar vardır ki, bugün bu makamlardan yaşayan tek örnek, Fihrist-i Makamattaki ilgili küpedir. Tarz-ı Nevîn ve Mâverâünnehr makamları, buna yalnızca iki örnektir. Üstad Ahmet Avni Konukun, güftesini de irticâlen yazıp bestelediği bu eser, biraz da tüm makamları öğretmeye zamanı kalmayabileceği korkusunun bir ürünüydü. İlk olarak 150 makamı hedefleyen Konuk, 119. makamı bitirince eseri yeterli görmüştür. Musiki edebim bozulur diye nota öğrenmeyi reddeden ünlü bestekâr, Fihrist-i Makamatı öğrencisi Neyzen Hacı Emin Dedeye geçirmiş, o da bu emanetin değerini bilerek eseri Hamparsum notasıyla kâğıda dökmüştür. Daha sonra, hem Ahmet Avni Konukun hem de Neyzen Hacı Emin Dedenin öğrencisi Dr. Emin Kılıç Kale, oğlu Yılmaz Kaleye bu notaları temize çektirmiş, aynı zamanda şimdi kullanmakta olduğumuz yeni notalara çok yakın olan Rauf Yektâ sistemi ile de yazmıştır. Ünlü notist Ziya Akyiğitin de, bu eserin Arel-Ezgi sistemine uygun bir elyazması mevcuttur. Bu kitabı hazırlarken, yukarda sözü geçen kaynakların yanısıra Abdülkadir Törenin Türk Musikisinin Nazariye ve Esasları ve Yakup Fikret Kutluğun Türk Musikisinde Makamlar adlı eserlerinden de yararlandık. Kitabımızda, eseri oluşturan her bir kolun başlık sayfasında Hamparsum notasıyla yazılmış sayfaları zeminde görmek mümkündür. Biz bu eseri, tartışmasız sanatsal değerinin yanı sıra sonsuza kadar sürecek bir nazariyat dersi olarak da görüyoruz. O nedenle, diğer yayınlarımızda da eğitim amaçlı olarak hep çıkardığımız midi formatında enstrümantal müzik CDlerini bu eser için de oluşturduk. Kuşkusuz, bu eseri sindirmenin tek yolu, bir ustadan meşketmek, en azından canlı icra kaydını dinlemektir. Günümüzde bu eseri bir usta ile geçme olanağına son derece az sayıda kişi sahiptir. Canlı bir icra kaydını, musikişinasların destek ve katkısıyla bir gün çıkarmak herkesin hedefi olmalıdır. Biz, bu eserle bir an önce olabildiğince çok kişinin tanışmasını arzuladığımız için, bir ara çözüm olarak midi formatında enstrümantal CDyi sunuyoruz. Bu CD, amatör müzisyenlere ve araştırmacılara yalnızca bir fikir verebilecek niteliktedir.